søndag den 12. august 2012

Atter søndag.... og lidt om oprydning...


Så blev det atter søndag.. det er utroligt så hurtigt sådan en weekend går.. og næsten uden man (læs JEG) får nået noget...  det blev til en 80 års fødselsdag igår, et hyggeligt jordemoderbesøg i dag, en legeaftale for drengenes vedkommende... og det var så det... 

 Lige om lidt varmer jeg trædemøllen op, med madpakker (kun 3 stk. til i morgen) , tøjvask, taskepakning ( 5 styks.)  Lidt oprydning.. bare lige det jeg ikke kan holde ud at "gemme" til næste weekend..

Jeg faldt over en artikel eller nærmere en klumme forleden som varmede mig helt inde i hjertekulen.. jeg mener den var forfattet af Maren Uthaug, og hun kom ind på emnet "ROD"  noget som fyldte meget i hendes familie, og noget som hun irriterede sig over.. eller det vil sige, det der irriterede hende var alle de kvinder som har lækre, nypudsede, rengjorte og pastelfarvede hjem... For hvordan gør de de????

Kan kun give hende ret... HVORDAN GØR I DET?????

Jeg ER et rodehoved.. uforbederligt... og er pænt sikker på at jeg desværre har givet det videre til mine børn.. i hvert fald ligger der altid bunker af legetøj, glemte sko, beklædningsgenstande mv... "drysset" over det hele... Glemte madpakker i tasker, mv mv... og det oveni mine egne bunker... bunker af papirer, blade, garn, kommende krea projekter.. gamle kreaprojekter...

Der var engang hvor jeg irriterede mig hver gang, hidsede mig op... men nu (for det meste) er det ligesom bunkerne er blevet "usynlige" i hvert fald når vi er her bare os 5...   MEN

Når så der skal komme nogen, så bliver alle sat i gang, og det gerne 1 time før.. så render vi rundt som forkølede høns og prøver at rydde op, lægge fra, stable, gemme og glatte ud... Det plejer at lykkedes meget godt.. men der er altså alligevel et par bunker (som oftest mine) som jeg ikke når igennem.. og så er det at alle undskyldninger står i kø så snart gæsterne træder ind over dørtærsklen.. "øøhhh... her roder vi altså.... hø hø"  eller  " Kig ikke denne vej... det er bare mine sager".... OG HVORFOR????   Hvorfor skal jeg gøre mine gæster opmærksomme på at jeg roder.. mon ikke deres egne skanningsapperater har konstateret dette?  

I stedet for at lade rodebunken hvile i fred, skal jeg lige give den en sidste opmærksomhed med på vejen.. for så er jeg da HELT sikker på at nyankomne gæst IKKE lægger mærke til den... jaaah right... in your dreams baby.....

Jeg ved vitterlig ikke hvorfor jeg gør det, og hvorfor min indgangsreplik absolut skal handle om rod...???


For snart 8 år siden mødte jeg min allerbedste veninde, og på mange punkter er vi virkelig ens, og andre vidt forskellige. Hvor hun lider (led, før hun fik børn) af rengøringsvanvid og ordenssans.. er jeg stik modsat.. 

Hver gang hun ringede og meldte sin ankomst, eller kom uanmeldt på besøg så fløj jeg rundt som en hvirvelvind og forsøgte at rydde bare lidt op, sågar gemte jeg ting under sofapuderne.. og når jeg så fik øje på hende på gårdspladsen så panikkede jeg virkelig, smed den sidste bunke ind i soveværelset og satte min lid til at hun ikke skulle derind....   Sådan gik de første mange år af vores venskab, og hver gang jeg var hjemme ved hende nød jeg hvor pænt og rent der var.. lidt misundelig var (ER) jeg også...for det er jo IKKE fordi at jeg ikke vil have det pænt og ryddeligt.... og jeg har intet imod at gøre rent.. faktisk ELSKER jeg at gøre køleskabet rent.. men hvorom alting er, så holder "ryddeligheden" aldrig så længe herhjemme på matriklen.


Da min kære veninde så fik børn skete der ligesom noget...  jeg opdagede at hun ligesom jeg havde to værelser ovenpå, som ikke var til skue for offentligheden... bunker, rod og alt det der som trives her.... det havde HUN også.... og den dag jeg så det... så skete der noget med MIG...  Jeg løsnede ligesom op... rettede skuldrene og tænkte... når HUN kan... så KAN jeg også :0)

Da jeg langt senere gik til bekendelse overfor hende og fortalte hvordan jeg altid har styrtet rundt og ryddet op i sidste øjeblik, gjorde hun store øjne og udbrød " Ej, Nanna det har du bare ikke gjort... ved du ikke at jeg kommer for at besøge DIG og ikke dit ROD??"  



Og det er der noget om.... Selvfølgelig.... gjorde hun det... og selvfølgelig gør mine andre gæster også det... hvorfor skulle de interessere sig for MIT/VORES rod ??  De har garanteret selv et par bunker derhjemme som trænger til lidt kærlighed ;0)


God søndag aften derude......   og ps. Vi har haft besøg idag... så nu er der styr på det meste legetøj og de fleste bunker... i hvert fald frem til ca. tirsdag ;0)  





Ingen kommentarer:

Send en kommentar