tirsdag den 9. august 2011

Kampen om madpakkerne...

Så er vi atter i gang med "tour de madpak` "  og hvor det bare var en enkelt madpakke der skulle afsted hver dag,FØR ferien,  er det nu 4 styk. eller det vil sige 3½..  1 til farmanden, 1 til moren, 1 til skolebarnet og ½ til børnehavebarnet.. egentlig får de mad i børnehaven, men han får en lille madpakke med til formiddag og eller eftermiddag.. oftest bliver den dog fortæret i bilen på vej hjem...


Min ældste er tit kommet hjem og har spurgt hvorfor han ikke har de små yoghurter (danone) eller svampebob firkant kiks (med chokolade) med i madpakken når de andre har ?  Det har vi haft mange og lange snakke om, men dog har han altid accepteret hvad han har fået med, og som regel er der spist op. I drengenes gamle børnehave fik jeg ofte ros for deres lækre madpakker, og selvfølgelig gør det mig superglad, men jeg bliver også bekræftet i at man sagtens kan lave lækre og inspirerende madpakker uden at falde i "danone eller mælkesnitte" -fælden..

Jeg sætter en ære i at lave gode og sunde madpakker.. og bliver ofte chokeret når jeg ser hvad børn bliver "spist af" med i deres madpakker..  og da jeg arbejder i og har arbejdet i børnehave gennem flere år, har jeg set lidt af hvert!

 Her kommer et par nemme tips til lidt lækkerier til madpakkerne..

FRUGTKUGLER: 

Jeg har simpelthen bare tømt skuffer og skabe til disse kugler, de er lette og lave og du kan stort set blande i hvad du har lyst til.. selv har jeg brugt:


Mandler
Tørrede abrikoser (økologiske)
Dadler
Havregryn
Tørrede morbær
Mørk kakao
Sesamfrø
Lidt smørbar figenpålæg.
Kokosmel



Ingredienserne kommes i minihakkeren.


Massen trilles til kugler

Kuglerne kan enten rulles i kokosmel, sesamfrø el. lign.

Jeg opbevarer frugtkuglerne i køleskabet og så får drengene en 2-3 stykker med i madpakken.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar