onsdag den 14. september 2011

Mine afviste bryster...!


Jeg føler mig afvist og ikke mindst fjollet! 

Min datter gider ikke ammes mere, hun har afvist sine før sÃ¥ vigtige madreserver! 
 
Jep, det er mine ømme bryster der stÃ¥r for skud... hendes afvisning bestod 3 gange i træk i at bide.. ikke bare et lille bid, men sÃ¥dan et bid hvor man har lyst til at rÃ¥be meget højt, kaste alt hvad man har i hænderne (læs: baby) og tage sig til det ømme sted..  
 
1. bid, tænkte jeg bare.. nå ja.. hun fjoller sikkert.. 2. bid da jeg lagde hende til sent om aftenen, "nej, hold nu bebs, det gør sgu da ondt!"

3. gang jeg prøvede.. febrilsk tænkende "ej.. kom nu Saga.. bare lige lidt mælk"  men nej... barnet kigger pÃ¥ mig, Ã¥bner munden og sætter hendes 7½ tænder i min brystvorte.. og denne gang SÃ… hÃ¥rdt at jeg skreg.. og da barnet ikke slap, mÃ¥tte jeg nive hende i kinden for at fÃ¥ hende til at slippe, og sÃ¥ var det hendes tur til at skrige..  Da jeg bagefter fik mulighed for at nærstudere min maltrakterede brystvorte, som minder mest af alt om et blÃ¥t mærke med vorte.. tænke jeg nej, det duer ikke det her..

SÃ¥ nu er vi her.. mine ømme bryster og jeg..  Jeg ringede til lægen fordi jeg havde hørt at man kunne fÃ¥ piller for at stoppe mælkeproduktionen.. sekretæren som jeg først havde i røret ville ikke bare udskrive piller inden jeg havde været til samtale ved min læge.. og der kunne jeg først fÃ¥ tid dagen efter... "jamen hvad vil han snakke om, spørger jeg??" 
"jamen, han vil da helt sikkert høre om hvorfor du vil stoppe med at amme, er du sikker pÃ¥ at du ikke bare vil malke ud til hende? " spørger den rare sekretær..  

"hmmm.. min datter bliver 1 Ã¥r i næste uge.."  "nÃ¥ for søren ja sÃ¥ er det jo ikke nødvendigt..jeg fÃ¥r lægen til at ringe til dig nÃ¥r han er ledig" blev slutreplikken..


Da lægen ringede en ½ time senere, kunne jeg godt høre pÃ¥ det hele at det var et lidt udsædvanligt problem.. At fÃ¥ medicinsk mælkestop, pga. ømme bryster efter amning af en 1 Ã¥rig.... men pÃ¥ den anden side skulle jeg jo heller ikke malke ud der derved stimulere mælkeproduktionen... 

 Enden pÃ¥ samtalen blev, at jeg skulle snuppe et par panodiler inden sengetid for at mindske smerterne ved brystspændingerne, og var de ikke aftagende inden for 2-3 dage sÃ¥ kunne jeg fÃ¥ de berømte piller der stopper mælkeproduktionen..  

Lige nu kører de ømme og jeg pÃ¥ 3 dagen.. 3 hele døgn uden der er tappet sÃ¥ meget som en drÃ¥be.. og det gør ONDT.. det er ømt. som det var for et Ã¥r siden da mælken løb til... æv og av!  GÃ¥r hele tiden at tjekker at jeg ikke pludselig render rundt med to kæmpeplamager pÃ¥ trøjen, mens mit nye mantra nærmest er blevet.. "det gÃ¥r snart over, det gÃ¥r snart over.." 

Hvis der er noget godt ved denne situation så er det at nu kan andre end jeg også passe Saga om natten :0) Men er dog stadig lidt vemodig.. det er jo ifølge min mand vores sidste bebs, så jeg vil jo gerne have DET HELE MED, og lidt mere til.. kan slet ikke udholde tanken om at jeg aldrig skal have en lækker lille baby ved mit bryst, pludre, pusle og være i den der symbiose der er mellem mor og baby. ..

Det gÃ¥r simpelthen for stærkt, med at de skal vokse sÃ¥dan..  men nÃ¥r jeg tænker tilbage sÃ¥ ammede jeg Jarl i ½ Ã¥r. sÃ¥ var der ikke mere mælk tilbage, Torbjørn ammede jeg i 13 mdr. og saga 1 Ã¥r, .. SÃ¥ med amning i 2 Ã¥r og 7 mdr. sÃ¥ er min ammekvote nok ogsÃ¥ opbrugt... 

Men derfor kan man da godt føle sig afvist... 



2 kommentarer:

  1. Jeg ammede Freja i 2,5 måneder, og så havde hun og jeg begge fået nok! Det skal siges, at Freja hele tiden har fået flaske som supplement, fordi hun ikke var stærk nok i starten til at suge nok mælk ud til at blive mæt, så i sidste ende blev hun doven.. og det gjorde jeg vel også. Det var faktisk en lettelse for os at droppe det helt, og fordi vi trappede ned over et par uger, stoppede mælkeproduktionen af sig selv. Men skal jeg være helt ærlig, ja, så følte sig mig også lidt afvist, da flasken blev det foretrukne fra Frejas side. Jeg sender en rar tanke i din retning, og håber, at de ømme bryster snart får det bedre ;)

    SvarSlet
  2. Tak skal du have for din kommentar ;0) Ved godt jeg er fjollet, men jeg undskylder mig med at det er fordi det er den sidste.. ;0)

    SvarSlet