lørdag den 7. januar 2012

7 år gammel mor...

I dag er så dagen hvor min ældste søn bliver 7 år.. ergo er mit moderskab 7 år.. allerede!!!!   Tiden er bare gået stærkt, nogle gange føles det som om jeg har været mor i 100 år, jeg er i hvert fald, til tider, ligeså træt. 

7 år er dog ikke længe set i forhold til at jeg er 30 år, eller at andre har været forældre i både 40, 50 og 60 år..  så jeg kan vel egentlig godt betegnes som en nybegynder..men med en vis erfaring indenfor mindreårige og småbørnsområdet..    

det er ligesom i jobannoncerne, søges:  ung medarbejder med stor erfaring indenfor... bla. bla..  det er måske ikke helt det de skriver, men det er garanteret det de mener.. 

Min "moderuddannelse" er så netop idag 7 år gammel, samme længde som mange universitetsuddannelser tager, og mit speciale må være babypleje og bleskift med 3 børn i løbet af 5 år.  

Mine kernekompetancer spænder vidt, men putning, omsorg, trøst, krompromier konfliktlæsning, tøjvask, madpakkesmørring, historielæsning/fortælling, kærlige knus og kram, er blandt topscorerne.

I en enhver god jobansøgning skal der jo selvfølgelig være fokus på alle de positive egenskaber man besidder, men de mindre flatterede, eller lad mig kalde dem svage sider skal jo også nævnes..  og her kommer de så råt for usødet::::


- oprydning & rengøring...
 I en stresset hverdag med tre børn og fuldtidsarbejde er det altså ikke hver dag der bliver ryddet op, og ej heller hver uge at støvsugeren og gulvspanden bliver inviteret indenfor.. ALLE de gode hensigter og intentioner er der.. men når alt kommer til alt så vil jeg egentlig hellere bruge tiden på ungerne end at stresse over en manglende støvsugning.. SÅ langt er jeg kommet på 7 år...   HER RODER OG ER NULLERMÆND, MEN VI HAR DET GODT .... 

Dog skal det siges at vi gennem 1½ år har haft ugentlig rengøring og at komme hjem til et rengjort og nyduftende hus var vild luksus.. men til sidst blev det én ugentlig kamp aftenen i forvejen at få ryddet af vejen og gjort klar til rengøringen, og det endte altid med et skænderi... og så måtte vi tage konsekvensen... at melde pas..  så vores søde rare rengøringsnymfe er draget videre og nullermændende trives.. i hvert fald 1 times tid endnu..  


-Natteroderi...   Jeg er, indrømmet,  ufattelig dårlig til børn der ikke vil sove om natten.. når mor er træt og skal arbejde dagen efter, så kommer mit indre mormonster frem... og jeg er virkelig IKKE stolt af det... jeg bliver bare utrolig frustreret, min stemme bliver forvandlet til en grim hvæsen og der kommer røg ud af min næse... "SÅ SOV DOG FOR F....." kunne snildt være én af de grimme ting der kommer ud af min mund..   eller "SÅ LÆG DIG DOG".....    hmm...  HELDIGVIS er det ikke så tit mormonstret dukker op, og det er absolut heller ikke en særlig stolt mor der kigger børnene i øjnene  næste dag.. 


-Egentid....  Ja ja jeg ved det godt... egen og voksentid er en mangelvare og skal nedprioriteres så længe man har små børn, MEN når der ER blevet sagt godnat SÅ træder den virkelige egoistiske mor frem, det vil sige mig...!  Hende der bare vil have ro til at nyde en sen tv-avis, sit strikketøj eller sin mand for den sags skyld... og gud nåde og trøste det barn der så kalder for 10. gang og skal have en eller anden legodims der har været væk i 14 dage (læs: mellemste barn),  eller den der vågner efter et kvarter-tyve minutter fordi mor eller far ikke lige befandt sig indenfor 5 cm. rækkevidde, men i stuen (læs: yngste barn) Så kommer egotripperen frem, hende der siger " Nu skal du altså sove så MOR kan få lidt stilletid!"  og hvis det ikke hjælper så forsøger man sig frem med lidt hvæsen tilsat lidt trusler.. "NU sover du altså, eller får du ikke legetøj med i bilen i morgen! .... Så redder man sig enten et tudende barn eller ½ time mere på sofaen, og det er som regel 50/50... Når det så er den mindste der er tale om, så dur trusler overhovedet ikke.. her er det de stillesange og nussen på kinden lige til man tror hun sover, så man kan liste sig stille ud af værelset.. nogle gange går det over al forventning og andre gange skal man lave beskrevne manøvre 4 gange, før man (læs:: MIG!) stormer ud af "mørkekammeret" og får farmanden til at tage over..   De aftener hvor man bare kapitulerer og lægger sig ind og sover med hende findes også.. MEN ikke uden en vis skumlen og længselsfulde tanker til hvad-det-nu-var-man-lige-var-i-gang-med. 


For at opsummere indeholder mit moderskab altså mange facetter, men det er et stort rummeligt moderskab fyldt til bristepunktet af kærlighed og ømhed overfor de tre størrelser som har invaderet mit liv på allerdejligste vis..  De har lært mig så meget og jeg lærer forsat.. men en stor tak fordi I har valgt netop MIG som jeres mor, på trods af min til tider upædagoiske og noget klodsede fremgangsmøde ;0)



TILLYKKE JARL MED DE 7 ÅR, DU GØR MIG VILDT STOLT OG JEG ELSKER DIG !!!!!




Ingen kommentarer:

Send en kommentar